.

Sunday, October 24, 2010

Berbisa & beracun



Stone Fish
Ikan ini mungkin antara yang terhodoh tetapi ianya adalah antara ikan paling berbisa di dalam dunia.Jika terpijak durinya kemungkinan kaki mangsa terpaksa dipotong. Bisanya akan menjadikan anggota mangsa lumpuh dan tisu-tisu anggota tersebut akan mati dan jika tidak diberi rawatan segera dalam tempoh beberapa jam kemungkinan mangsa akan maut.
Ikan ini ditemui di perairan cetek di Lautan Pasifik.




Fugu Pufferfish
Ikan Fugu/Fuku dalam bahasa Jepun ini adalah hidangan makanan laut yang terkenal di Jepun dan Korea tetapi masalahnya spesis ini adalah antara paling beracun di dunia.Hidangan ikan buntar ini hanya boleh disediakan di restoran tertentu dengan chef bertauliah sahaja.



Racun dari ikan ini akan menyebabkan mangsa kebas di mulut dan bibir, pening, muntah-muntah, degupan jantung yang kencang, sukar bernafas dan lumpuh anggota badan.Kebanyakan mangsa akan maut selepas 24jam. Statistik menunjukkan 20 kematian daripada 44 kes dari tahun 1996 sehingga 2006, dan semua kes adalah di Jepun.


hah... brader2 kail, berhati2 lah semasa turun kelaut... @ mata kail anda terlekat ikan2 yang tersenarai kat atas tu...


No comments:

.

.
SEGALA MAKLUMAT TERUTAMANYA YANG BERKAITAN DENGAN GAMBAR/FOTO/ ADALAH HAK CIPTA TERPELIHARA. MANA-MANA BAHAGIAN DALAM BLOG INI TIDAK BOLEH DIAMBIL, DIULANG SIAR, DICETAK, DIGUNAKAN, DISIMPAN DALAM BENTUK ELEKTRONIK, FOTOKOPI, DIGITAL, MEKANIKAL, RAKAMAN, BERCETAK, ATAUPUN LAIN-LAIN KECUALI MENDAPAT KEBENARAN DARIPADA PENULIS. HARAP MAKLUM !!.

HAK CIPTA TERPELIHARA 2023
.